Oplevelser
Et skoleliv består hos os af en god blanding af læring, socialt liv og tilbagevendende oplevelser:
Introugen
Vi ved hvor vigtigt det er med gode klassedynamikker og sociale relationer. Derfor bruger vi 3-4 dage ved skolestart til at ryste klassen - og hele skolen sammen.
Introugen er hvert år forskellig, men har som omdrejningspunkt, at vi har tid til både at grine og lave en grundig forventningsafstemning med hinanden. En friskole er et samarbejde mellem voksne og børn - og det tager vi alvorligt.
Udflugt til Djurs Sommerland
I starten af skoleåret tager vi alle sammen til Djurs Sommerland og får trænet balancenerver og mod. Det er en dag, hvor rigtig mange forældre og søskende støder til os med madkurven. I uformelle rammer møder vi hinanden på tværs af børn, ansatte og familier. Relationer, vi tager med os ind i skoleårets mange opgaver.
Lejrskole
Hvert efterår tager vi elever fra 1.-9 klasse med på en tre-dages lejrskole. Det er for mange ét af årets højdepunkter. Vi bor i sovesale og der foregår et væld af aktiviteter på kryds og tværs af alder og klasser.
De ældste elever har en rolle i at planlægge og udføre sjove aktiviteter for deres yngre venner. Det er her, at vi limer fællesskabet sammen og giver de ældste ansvar, som rækker ud over dem selv.
Udlandsrejser
Igennem elevernes skoletid bliver de langsomt udsat for flere og flere ting, som gør dem stærkere og robuste. Vi bruger udtrykket "usynlige bakker" og "planlagt utryghed". I praksis betyder det, at vi langsomt lærer dem op til at kunne rejse ud i verden uden mor og far. Fra 6. klasse af introducerer vi længere ture med overnatning - først på hostel, og senere med privat indkvartering.
Vi rejser til København, Færøerne og i 8.-9. klasser rejser vi ud til Europas grænser, hvor forskelligheden er større - og oplevelserne ligeså. Efter de store rejser fremlægger eleverne til morgensamlinger og også for vores forældrebestyrelse.
-